Welke impact hebben de nieuwe WLTP-normen op uw wagenpark?

Vanaf 1 januari 2021 gelden de WLTP-normen (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van voertuigen te bepalen. Die normen brengen nieuwe fiscale regels met zich mee. Voertuigen die ingeschreven werden vóór 31 december 2020 vallen trouwens niet onder deze nieuwe reglementering. Voor uw huidig wagenpark hebben deze wijzigingen dus geen gevolgen, behalve voor “valse hybride” wagens.

Wat betekent WLTP?

Die afkorting verwijst naar de testprocedure die in labo-omstandigheden wordt gebruikt door automobielconstructeurs om de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van voertuigen te meten. Die nieuwe procedure komt in de plaats van de NEDC 2.0-norm. De opgegeven waarden voor het verbruik en de CO2-uitstoot zijn daardoor realistischer … en dus hoger, behalve voor bepaalde types oplaadbare hybride voertuigen.

Aangepaste belasting

De FOD Financiën stipuleerde in een FAQ de manier waarop het belastbaar voordeel op bedrijfswagens moet worden berekend vanaf 1 januari 2021, na invoering van de nieuwe WLTP-normen. Het gelijkvormigheidscertificaat wordt hét referentiedocument bij een eerste inschrijving:

  • Als daarop enkel de NEDC-norm (rubriek 49.1) wordt vermeld, dan geldt de fiscaliteit op basis van de NEDC-waarden.
  • Als daarop enkel de WLTP-norm (rubriek 49.4) wordt vermeld, dan geldt de fiscaliteit op basis van de WLTP-waarde.
  • Worden NEDC en WLTP beide vermeld, dan kan u vrij de fiscaal meest voordelige waarde kiezen.

Uitzonderingen

Voertuigen met een CO2-uitstoot van minder dan 50g/km moeten tot 31 december 2022 de NEDC 2.0 blijven gebruiken voor de berekening.

‘Valse hybride’ wagens

Een ‘valse hybride’ wagen is steeds een PHEV: het heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektrische batterij die kan worden opgeladen via een externe energiebron (oplaadbare plug-in). Sommige modellen PHEV worden beschouwd als ‘valse hybride wagens’ als:

  • hun CO2-uitstoot > 50g/km
    OF
  • hun batterij een vermogen heeft dat kleiner is dan 0,5 kWh/100 kg van het gewicht van het voertuig

Opmerking: voertuigen die in leasing werden genomen of die werden aangekocht vóór 01/01/2018 vallen niet onder deze maatregel!

Vanaf 1 januari 2021 wordt het belastbaar voordeel voor die voertuigen berekend op basis van de CO2-uitstoot van een vergelijkbaar niet-hybride voertuig. Voor de berekening van het voordeel van alle aard van een ‘valse hybride’, gebruikt u dus de CO2-uitstoot van het overeenstemmend niet hybride-voertuig. De FOD Financiën publiceert geregeld een lijst van die zogenaamde ‘overeenstemmende’ voertuigen. Bestaat er geen overeenstemmend voertuig met een motor op uitsluitend dezelfde brandstof als die van de ‘valse hybride’ wagen (diesel, benzine, LPG, aardgas), dan wordt de uitstootwaarde van de ‘valse hybride’ met 2,5 vermenigvuldigd.

Let op

  • De CO2-uitstoot heeft gevolgen voor de berekening van het voordeel van alle aard (voor de medewerker), de CO2-bijdrage en de fiscale aftrekbaarheid.
  • Vanaf 1 januari 2021 schrijft Belfius Auto Lease de voertuigen in op basis van de fiscaal meest voordelige waarde (NEDC 2.0 of WLTP).
  • Gelet op de stijging van de CO2-uitstootcijfers met 20-30%, raden wij u aan tijdig uw Car Policy te herbekijken.