MMI Header fisc2020

Belfius draagt graag zijn steentje bij aan de klimaatdoelstellingen en zet mee zijn schouders onder een emissievrije mobiliteit, zowel voor de eigen emissie, als voor de uitstoot van wagens van klanten en personeelsleden. Maar wat moet u weten als ook u de komende jaren de mobiliteitsomslag wil maken? We geven hier alvast enkele antwoorden.

Bestemming: een emissievrije mobiliteit

Volgens het huidige regeerakkoord zullen vanaf 2026 enkel nog emissievrije bedrijfswagens belastingvoordelen kunnen genieten. En met de wet van 25 november 2021 over de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit probeert de regering de omschakeling naar een koolstofvrij bedrijfswagenpark te versnellen. De wet bevat bv. complexe overgangsbepalingen voor niet-emissievrije bedrijfswagens, een aftrekbeperking voor fossiele brandstofkosten voor plug-inhybrides en een tijdelijke verhoogde kostenaftrek voor laadstations voor elektrische wagens.

Een flinke uitdaging voor u als zelfstandige, bedrijfsleider of fleetmanager: laat u meteen uw volledige wagenpark elektrificeren of kiest u als tussenoplossing nog voor plug-inhybrides?

De huidige fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten

De fiscaliteit is gebaseerd op de CO2-uitstoot (in gram per km) gemeten volgens een verbruikscyclus (NEDC of WLTP)1.

Volgend aftrekregime is momenteel in de personenbelasting en in de vennootschapsbelasting van toepassing op de beroepskosten voor bedrijfswagens:

  • Vervuilende voertuigen met een uitstoot >200 g CO2/km: 40%
  • Een gramformule voor andere voertuigen:

    • Wagens met enkel een dieselmotor: 120% – (0,5% x CO2-uitstoot (g/km))
    • Andere wagens: 120% – (0,5% x CO2-uitstoot (g/km) x 0,95)
    • Wagens op aardgas (CNG) met minder dan 12 fiscale pk: 120% – (0,5% x CO2-uitstoot (g/km) x 0,9)

De aftrek volgens de gramformule kan niet lager zijn dan 50%, en niet hoger dan 100%.

Dit aftrekpercentage geldt voor afschrijvingen (aankoop), leaseprijs en alle aan de wagen gerelateerde kosten (vb. onderhoud, herstellingen, brandstof…)2. Een afwijking hierop bestaat in de personenbelasting, waar het aftrekpercentage minimum 75% bedraagt voor gedane of gedragen beroepskosten wat betreft het gebruik van vóór 1 januari 2018 aangekochte, gehuurde of geleasede voertuigen.

Bij voldoende belastbare winst leveren aftrekbare beroepskosten een belastingbesparing op aan het nominaal marginaal tarief personenbelasting of het nominaal tarief vennootschapsbelasting. Het niet-aftrekbaar gedeelte van de autokosten (= eerste categorie verworpen uitgaven) levert geen belastingbesparing op.

Elektrische wagens

Kosten voor elektrische auto’s kan u als werkgever voor 100% aftrekken

'Valse’ plug-inhybrides

Voor oplaadbare hybridevoertuigen kijkt men naar de gewogen, gecombineerde CO2-uitstoot op het gelijkvormigheidsattest. Sinds 2018 is de wetgever strenger om deze lagere CO2-uitstoot niet langer voor ‘valse hybrides’ toe te staan. Heeft de batterij van uw oplaadbare hybride een capaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht of stoot deze meer dan 50 gram CO2 uit per kilometer? Voor deze zogenaamde ‘vals oplaadbare hybridevoertuigen’ wordt de uitstoot op basis van de CO2-uitstoot van het overeenstemmende voertuig op fossiele brandstof (zelfde merk, model en koetswerk, bepaalde vermogensverhouding…) berekend. Is er geen niet-hybride tegenhanger, dan moet men de uitstoot van deze ‘valse’ plug-inhybride vermenigvuldigen met 2,5. Deze regels zijn enkel van toepassing voor oplaadbare hybridevoertuigen die vanaf 1 januari 2018 zijn aangekocht, gehuurd of geleased.

Lage-emissiezones in België

Een lage-emissiezone (LEZ) is een specifiek gebied waarin (meestal oudere) vervuilende voertuigen niet meer mogen rijden, of slechts onder bepaalde voorwaarden, omdat ze te veel schadelijke stoffen uitstoten. Rijdt u met een niet-toegelaten voertuig of zonder goedkeuring een LEZ binnen, dan riskeert u een boete.

Momenteel zijn er lage-emissiezones in Brussel, Antwerpen en Gent.

2026 is het omslagmoment van het nieuwe belastingregime (wet 25 november 2021)

De regeling van de verbruikscyclussen inzake CO2-uitstoot (NEDC of WLTP) blijft in voege zolang de fiscale wetgeving niet wordt gewijzigd.

Voor bedrijfswagens besteld vanaf 1 januari 2026 is er geen echt verbod op verbrandingsmotoren, oplaadbare hybridevoertuigen of CNG-modellen. Ze zullen evenwel geen fiscale voordelen meer genieten. We werken dit onderscheid naargelang de emissie verder uit.

(Oplaadbare) hybridewagens met verbrandingsmotor die vóór 2026 zijn besteld

We onderscheiden 3 periodes voor bestellingen van niet-emissievrije wagentypes (diesel, benzine, (plug-in) hybride, CNG, LPG).

Het bestaande fiscale aftrekregime (dezelfde gramformule, zie hoger) blijft behouden voor alle wagens op fossiele brandstoffen die vóór 1 juli 2023 zijn gekocht, gehuurd of geleased (=grandfathering), en dit voor zowel vennootschappen (vennootschapsbelasting) als voor zelfstandigen (personenbelasting).

Voor oplaadbare hybride bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2023 worden aangeschaft, wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten tot 50 procent beperkt. Zo moedigt men chauffeurs aan om zoveel mogelijk elektrisch met hun hybride voertuig te rijden.

Ten tweede, voor bestellingen tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zal het aftrekregime vanaf het inkomstenjaar 2025 (in principe aanslagjaar 2026) gefaseerd uitdoven. Deze uitdoving schrapt vanaf het aanslagjaar 2026 de ondergrens en vermindert stapsgewijs jaarlijks de maximale aftrek volgens de gramformule.

Aftrekpercentage voor voertuigen aangekocht, gehuurd of geleased tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025
Aanslagjaar 2025 2026 2027 2028 2029
Maximum fiscale aftrek 100% 75% 50% 25% 0%
Minimum indien CO2 < 200 g/km 50% / / / /

Ten derde, voor bestellingen vanaf 2026 geldt 0% fiscale aftrekbaarheid (ook voor PHEV-voertuigen).

Tot slot voorziet de wet in een sterke toename van de patronale solidariteitsbijdrage (CO2-bijdrage) op niet-emissievrije bedrijfswagens die vanaf 1 juli 2023 worden besteld: vanaf 2023 zal een verhogingsfactor worden toegepast, die in de toekomst van x 2,25 in 2023 stapsgewijs naar x 5,5 in 2027 zal stijgen.

Emissievrije wagens (elektrisch of op waterstof)

De fiscale aftrekbaarheid van emissievrije wagens zal de komende jaren hoger liggen dan de gemiddelde aftrek van wagens met een verbrandingsmotor. Daarnaast betalen ze een minimale solidariteitsbijdrage. Doel is om tegen 2026 zoveel mogelijk nieuwe bedrijfswagens emissievrij te krijgen. Voor emissievrije wagens aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2027 zal de fiscale aftrek stapsgewijs dalen naar 67,5% in 2031, afhankelijk van het jaar waarin het voertuig is aangeschaft.

Aftrekpercentage voor emissievrije voertuigen aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2027
Tijdstip aanschaf <2027 2027 2028 2029 2030 Vanaf 2031
Percentage fiscale aftrek 100% 95% 90% 82,5% 75% 67,5%

Voor meer informatie over alle aspecten van de huidige en toekomstige fiscaliteit, die erg complex is en bovendien regelmatig wijzigt, raden we u aan om uw boekhouder of fiscalist te raadplegen. Public & Social Banking-klanten hebben meestal een geheel eigen reglementair kader (en vallen meestal niet onder bovenstaande aftrekbaarheid in Vennootschapsbelasting).

Kost een elektrische bedrijfswagen u meer?

Leasingkosten van een elektrische auto liggen soms hoger dan die van een diesel- of een benzinewagen. Maar het totale kostenplaatje ligt wellicht lager dan u denkt.

De hogere aankoopprijs geeft een vertekend beeld. Het is namelijk van belang om het volledige plaatje te bekijken en verzekeringen, brandstofkosten, de CO2-solidariteitsbijdrage (die sterk zal toenemen voor niet-emissievrije bedrijfswagens), niet-aftrekbare btw en gemiste besparing op de vennootschapsbelasting op niet-aftrekbare autokosten... mee in rekening te nemen.

Op basis van die zogenaamde total cost of ownership (TCO) is de reële maandelijkse leasingkost niet noodzakelijk veel hoger dan die van wagens op fossiele brandstoffen.

Laadpalen bij uw bedrijf?

Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 in een nieuw vast laadstation investeren, kunnen onder voorwaarden rekenen op een verhoogde kostenaftrek (verhoogde afschrijvingen) van 200 procent. Tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 bedraagt de aftrek nog 150 procent.

Als voorwaarde stelt men o.a. wel dat het laadstation een voldoende lange periode publiek toegankelijk is voor derden. Bovendien moet het laadstation worden gekoppeld aan een digitaal beheerssysteem dat de laadtijd en het laadvermogen van het station kan sturen en dat meldingen over het effectieve laadvermogen en statusmeldingen kan terugsturen.

Hoever staan we intussen?

Zowat de helft van alle nieuw verkochte Belgische auto’s bestaat uit bedrijfswagens, die jaarlijks gemiddeld dubbel zoveel kilometers als een privéwagen rijden. Voor de overheid zijn bedrijfswagens en hun fiscale behandeling een belangrijke hefboom om de Belgische emissie te doen dalen.

De wijzigende fiscaliteit en het besef van de milieu-urgentie zetten bedrijfsleiders en organisaties ertoe aan om stappen te zetten naar een lagere CO2-uitstoot. De voorbije 2 jaar zien we een duidelijke shift van diesel- en benzinemotoren naar hybride en volledig elektrische voertuigen. Ondertussen zou zowat de helft van de ondernemingen al over één of meerdere (hybride) elektrische wagens beschikken.

Ook Belfius Auto Lease ziet de vraag naar operationele leasing en renting voor nieuwe hybride, oplaadbare en volledig elektrische voertuigen opmerkelijk toenemen:

Operationele leasing en renting Belfius Auto Lease Aandeel hybride, oplaadbare en volledig elektrische bedrijfsvoertuigen in de bestellingen
2019 9%
2020 18%
2021 54%

Belfius Auto Lease kan u, met onze partners, een volledige oplossing bieden om uw car policy naar een green policy om te vormen mét laadoplossingen.

Ander vormen van mobiliteit

Wanneer we het over (professionele) verplaatsingen hebben, denken we misschien iets te snel aan de wagen. Alternatieven winnen steeds meer terrein, met de (elektrische) fiets als het beste voorbeeld. De fiets is enorm in opmars bij bedrijven die het praktische nut, de beperkte kost en de vele voordelen ervan hebben ingezien. Bedrijfsfietsen of leasefietsen zijn al lang geen uitzonderingen meer op het fietspad. Ontdek ons aanbod via Belfius Bike Lease.

Dan is er nog de deeleconomie. Vooral in grotere steden vinden we overal deelfietsen, -wagens, -steps of -scooters. Mobiliteitsapps zoals Belfius Move by Skipr combineren al deze nieuwe transportvormen met traditioneel openbaar vervoer. Flexibiliteit en gebruiksgemak, zowel voor u als uw medewerkers!

Berekening patronale solidariteitsbijdrage (CO2-bijdrage)

Werkgevers die een auto ook voor privégebruik ter beschikking stellen aan het personeel dienen maandelijks een CO2-bijdrage te betalen.

  • Diesel (ook plug-inhybride diesel)
    • CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,3525
    • CO2 onbekend: [(165 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,3525 = 99,75 euro
  • Benzine (ook hybride en plug-inhybride benzine)
    • CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3525
    • CO2 onbekend: [(182 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3525 = 98,06 euro
  • CNG/LPG
    • [(CO2 x 9 EUR) – 990] / 12 x 1,3525
  • Emissievrije wagens (elektrisch/waterstof)
    • Minimale bijdrage van 28,17 euro per maand

Deze maandelijkse CO2-bijdrage wordt vanaf 2023 verhoogd (zie hoger).

Recuperatie btw

Indien men btw-plichtig is, kan de betaalde btw in bepaalde mate worden gerecupereerd voor het deel van het professioneel gebruik. Raadpleeg uw fiscaal adviseur over de mogelijkheden.

Het belastbaar voordeel alle aard

Wie een bedrijfswagen ter beschikking krijgt en die wagen voor privé- of woon-werkverkeer mag gebruiken, zal op een voordeel alle aard worden belast (voor zover men geen bijdrage voor het persoonlijk gebruik betaalt die minstens gelijk is aan het voordeel van alle aard). Het belastbaar voordeel voor firmawagens (VAA) wordt berekend op basis van (1) de cataloguswaarde van het voertuig, (2) de CO2-uitstoot (en de gebruikte brandstof) van de wagen en (3) de ouderdom van het voertuig (sinds de eerste inschrijving van het voertuig bij DIV).

Voor 2022 nemen de referentiewaarden van het VAA drastisch af: 91 gram voor benzineauto’s (i.p.v. 102) en 75 gram voor dieselauto’s (i.p.v. 84).

Het minimale VAA-bedrag op jaarbasis werd voor 2022 op 1.400 euro vastgesteld.

De formules voor berekening van het belastbaar voordeel alle aard (VAA) zijn:

  • Voor voertuigen met een dieselmotor (ook ‘hybrids’ en ‘plug-inhybride voertuig’):
    Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2 – 75) x 0,1)]% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
  • Voor voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor (ook hybrid en ‘plug-inhybridevoertuig’):
    Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-91) x 0,1)]% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
  • Emissievrij (elektrisch/waterstof)
    Cataloguswaarde x 4% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Met cataloguswaarde wordt hier bedoeld: de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde btw, in principe zonder rekening te houden met enige korting, vermindering of restorno.3 Als CO2-waarde van een ‘valse hybride’ dient men de CO2-waarde van het overeenstemmende voertuig (zie hoger) te gebruiken.

De leeftijdscoëfficiënt wordt bekeken per begonnen maand na 1e inschrijving:

Periode sinds 1e inschrijving Leeftijdscoëfficiënt wagen
Van 0 tot 12 maanden 1
Van 13 tot 24 maanden 0,94
Van 25 tot 36 maanden 0,88
Van 37 tot 48 maanden 0,82
Van 49 tot 60 maanden 0,76
Meer dan 60 maanden 0,70

Naast de aanrekening van personenbelasting over VAA via bedrijfsvoorheffing aan de werknemer of bedrijfsleider, zal ook de vennootschap een deel van het voordeel alle aard als verworpen uitgave moeten aanzien. Deze tweede categorie verworpen uitgaven wordt berekend op het VAA bedrijfswagen bij kosteloze terbeschikkingstelling (= vóór aftrek van de bijdrage van de medewerker voor het privégebruik van het voertuig en/of woon-werkverkeer) en bedraagt 40% van dat VAA, indien de werkgever of onderneming brandstofkosten betreffende het privégebruik of woon-werkverkeer ten laste neemt (dit komt vaak voor). Indien de werkgever geen brandstofkosten voor het persoonlijk gebruik ten laste neemt, bedraagt het percentage 17%.

Belangrijk om te weten

  • De bovenstaande regelingen gelden voor klanten die onder de Vennootschapsbelasting vallen. Het is belangrijk dat u zich laat adviseren welke mogelijkheden en beperkingen er toepasselijk zijn.
  • Publieke en sociale organisaties vallen vaak onder de specifieke rechtspersonenbelasting (RPB), waardoor ze geen kosten (vb. leasefactuur) van een belastbare winst kunnen aftrekken en vaak geen btw kunnen recupereren.
  • De regels zijn complex en onderhevig aan verandering. Raadpleeg uw fiscaal adviseur over de regels die van toepassing zijn voor uw situatie.
  • De informatie op deze pagina is louter informatief, zonder garantie met betrekking tot de volledigheid, juistheid, of accuraatheid van de gegevens. Belfius aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de hierboven gepubliceerde informatie.


1 Belangrijk: u vindt de CO2-uitstoot op het gelijkvormigheidsattest (cyclus NEDC of WLTP). Indien zowel NEDC als WLTP vermeld staan, kan 1 cyclus worden gekozen voor gecombineerd verbruik. Voor oplaadbare wagens zijn er bijkomende regels, cf. infra.

2 Financierings- & mobiele kosten blijven voor beroepsgebruik 100% aftrekbaar.

3 Wanneer de constructeur/invoerder ingevolge een promotionele actie de catalogusprijs van een voertuig (tijdelijk) verlaagt en deze prijsverlaging in de reclamecampagnes vermeldt als een ‘klantenvoordeel’, mag met de verlaagde catalogusprijs als berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard rekening worden gehouden, voor zover die (tijdelijke) prijs door de constructeur/invoerder ook daadwerkelijk wordt opgenomen als nieuwe catalogusprijs in de prijslijsten en dit algemeen van toepassing is bij verkoop aan een particulier.

4 Merk niettemin op dat bepaalde handelingen aanleiding tot btw-plicht kunnen geven.